מילון המונחים הענק של עולם השיווק הדיגיטלי חלק ראשון

מקצועיות נמדדת במגוון דרכים, אך בכל מקצוע שתבחרו, אם אינכם מכירים את הטרמינולוגיה, יהיה לכם קשה מאוד לעקוב אחר מגמות, להתייעץ עם קולגות ואפילו להכניס לקוחות חדשים לעסק.

על אחת כמה וכמה כשמדובר בשיווק דיגיטלי. הכרת המונחים המקצועיים חיונית, אך מעבר לכך, המונחים המקצועיים הם כלי העבודה, מדדי התפוקה וטכנולוגיות השיווק שכל משווק דיגיטלי חייב להכיר ולהיות בקיא בהם ככל שניתן.

אז בחרנו אחת ולתמיד לעשות סדר במונחים המקצועיים שאנו מתעסקים בהם בשיווק הדיגיטלי. חלקם מונחים טכניים מעולם קידום האתרים, אחרים נוגעים למדדים להצלחה של קמפיין, וכמובן שיש את המונחים המסורתיים מעולם השיווק, אולם גם הם התפתחו לאורך השנים, וכדאי לדעת בדיוק למה מתכוון המשורר.

קצרה היריעה מלספק לכם את כל המילון במאמר אחד, אז פרסנו אותו לחלקים.

מילון המונחים הענק של עולם השיווק הדיגיטלי, חלק ראשון, שנתחיל?

מילון מונחים שיווק דיגיטלי חלק ראשון

אלגוריתם Rankbrain

אלגוריתם Rankbrain הוא מרכיב באלגוריתם הליבה של גוגל, המשתמש בלמידת מכונה כדי לקבוע את התוצאות הרלוונטיות ביותר לשאילתות במנוע החיפוש. המרכיב מסתמך, בין היתר, על מודל פרשנות, המיישם גורמים שונים כמו מיקום המשתמש, התאמה אישית ומילות השאילתה במטרה לקבוע את כוונתו האמיתית של המשתמש.

 

אפיון אתר

אפיון אתר הוא המקבילה לתוכנית האדריכלית וההנדסית שמכינים למבנה לפני תהליך בנייה או שיפוץ, והוא למעשה השלב הראשון של כל בניית אתר אינטרנט חדש.

אפיון אתר הוא מפרט, שמתפרס על פני מספר דפים, ובו מפורטים באופן מדויק הוראות עיצוב, תכנות ומידע חיוני נוסף שנחוץ לתכנות, עיצוב ובניית האתר.

אפיון אתר משתנה מפרויקט לפרויקט, אך הוא חייב לכלול את המרכיבים הבאים:

  • אפיון קהל היעד של האתר
  • אפיון עיצוב האתר
  • אפיון טכני למבנה האתר
  • אפיון אלגוריתם (במידת הצורך)

לאחר בניית אתר תדמית\ מכירות עם חווית משתמש גבוהה, בידול ובניית אמון נוכל להתחיל בתהליך השיווק. קראו עוד על שיווק אתר אינטרנט.

 

הפניות 301

הפניות 301 הן ההפניות הנפוצות ביותר בפרוטוקול התקשורת HTTP, שנועדו לשלוח את המשתמשים ואת מנועי החיפוש לכתובת אתר שונה מזו שביקשו במקור.

הפניות 301 הן הפניות קבועות, המעבירות את כוח הדירוג לדף שמנותב מחדש, כך שהקידום האורגני של הדף לא ייפגע והמיקומים שלו במנוע החיפוש יישמרו.

השימוש בהפניות 301 נעשה במקרים הבאים:

  • מעבר לאתר חדש
  • ביטול דפים קיימים
  • דפי 404- דפי שגיאה, שמודיעים למשתמש שהגיע לדף אתר שאינו קיים

 

יחס המרה

שיעור ההמרות הוא אחוז המשתמשים שהשלימו יעד רצוי מתוך מספר המשתמשים הכולל שנחשפו לתוכן שיווקי מסוים. להבדיל משיעור קליקים, יחס ההמרה מתאר עד כמה טובה עבודת השיווק שהמפרסם עשה, ועד כמה הוא הצליח לשכנע את המשתמשים לעשות את מה שהוא רצה שהם יעשו.

יחס המרה גבוה מעיד על שיווק מוצלח, אולם שיעורי המרה משתנים לפי ענף פעילות ומודל עסקי, כך שהוא מדד יחסי, שיש לבחון ביחס למתחרים.

סוגי המרות נפוצים כוללים ביצוע רכישה, מילוי טופס לידים, יצירת קשר עם בית העסק, השתתפות בצ'ט מקוון, הרשמה למנוי או לאתר, שדרוג שירות, הורדה של שירות/ שימוש בתכונה מתקדמת ועוד.

קראו את המדריך הרשמי לשיפור יחסי המרה בקמפיין ממומן בגוגל אדס שהכנו.

מפת אתר Sitemap

מפת אתר היא תוכנית המתאר של האתר, המסייעת למנועי החיפוש למצוא\ לסרוק\ הנגשה לזחלנים להוסיף לאינדקס את כל תוכן האתר בצורה מהירה ואפקטיבית. כמו כן, היא מספרת למנועי החיפוש אילו דפים חשובים יותר באתר לצורך סריקה ואינדוקס.

קיימים 4 סוגים של מפות אתר:

  • מפת XML רגילה - הסוג הנפוץ ביותר, קובץ XML עם כל הדפים והפוסטים באתר.
  • Video Sitemap - מסייעת לגוגל למצוא ולהבין תוכן ווידאו באתר.
  • News Sitemap - מסייעת לגוגל למצוא ולהבין תוכן באתרים המאושרים לפרסום חדשותי.
  • Picture Sitemap - מסייעת לגוגל למצוא ולהבין תמונות שמוטמעות ומתארחות באתר.

 

סמכותיות דומיין Domain Authority

סמכותיות דומיין היא מדד לציון "הכח" והסמכותיות של דומיין מסויים, ציון גבוה מעיד על דומיין וותיק, מבוסס, שיודע לבנות פרופיל קישורים חיוני ואפקטיבי מה שעוזר בשקלול הדירוג במנועי חיפוש שנוצר במטרה לנבא את הסבירות של אתר לדירוג בתוצאות החיפוש בגוגל. הציון נע בסולם לוגריתמי בין 1 ל- 100, וככל שהוא גבוה יותר, כך האתר נחשב כסמכותי יותר, והסבירות שלו להיות מדורג במקום גבוה, גבוהה יותר.

הציון מתבסס על גורמים שונים, ביניהם הוותק של הדומיין ופרק הזמן שעבורו נרכש הדומיין, כמות התנועה הישירה שהוא מקבל, פרופיל הקישורים הנכנסים לאתר, כמות המאמרים הרשמיים וההפניות למקורות מידע ספרותיים (או מוסדות השכלה, גופים ממשלתיים ואוניברסיטאות), שיתוף תוכן מקצועי באתרי נישה עם ציון DA גבוה והצגת אתרים אחרים עם דירוג DA גבוה.

 

שיעור נטישה Bounce Rate

שיעור הנטישה מודד את אחוז המשתמשים שביקרו באתר או בעמוד הנחיתה ויצאו ממנו מבלי לעבור בדפי אתר נוספים ביחס למספר המשתמשים שהגיעו לאתר בפרק זמן נתון.

ישנם פרמטרים שונים שמשפיעים על שיעור הנטישה ונלקחים בחשבון, ביניהם זמן השהייה של המשתמשים בדף לפני נטישתו, זמן השהייה לפני מעבר לעמוד אחר באתר ועוד.

אף על פי שרבים נוטים לחשוב, ששיעור נטישה גבוה עשוי להעיד על רלוונטיות נמוכה שלו למשתמשים שהגיעו אליו, אין זה בהכרח נכון, שכן זה עשוי להעיד על ביצועי אתר ועמוד טובים ועל כך שהמשתמשים מצאו בדיוק את מה שחיפשו ובמהרה.

בכדי לדעת להבחין בין 2 המקרים, יש להבין 3 דברים:

  • האם הגולש חזר לדף תוצאות החיפוש והמשיך לתוצאה הבאה?
  • האם הגולש מבקר במספר אתרים במקביל לצורך מחקר שוק?
  • האם כוונת המשתמש מצומצמת מאוד, כך שמצא את מה שחיפש מיד?

אם הצלחתם לענות על השאלות הללו, תוכלו לבחון האם שיעור הנטישה מעיד על אי שביעות רצון המשתמשים בגלל תוכן לא רלוונטי או חוויית משתמש לא טובה. עם זאת, חשוב לזכור שלמרות ששיעור נטישה הוא לא מדד מוחלט לאיכות האתר, חשוב לחתור לצמצומו על ידי הגדלת מעורבות המשתמשים באתר.

 

תגי מטא

תגי מטא הם הבסיס לקידום אתרים אורגני, והדבר הראשון שיש להגדיר באיפיון של כל דף אינטרנט באתר, מכיוון שתגי מטא הם הפרמטר הראשון באתר שלי שיקבע כמה העמודים באתר שלי רלוונטים לכוונת המשתמש ולחיפושים שלו במנועי החיפוש, ככל שהאחוזים גבוהים יותר - כך גוגל יתחיל להתייחס לאתר שלי ברצינות רבה יותר ואקבל יותר "נקודות זכות" ביחס למתחרים.

תגי מטא הם למעשה תגי HTML, שמציגים מידע על דף האינטרנט בתוצאות החיפוש. בלעדיהם כל מה שיופיע ב- SERP הוא כתובת האתר.

התגים הנפוצים ביותר לצורכי SEO הם הם תגי טייטל ותיאור. זה לא לוקח הרבה זמן ליצור אותם, אך זה חיוני מאוד, במיוחד לאור העובדה ש- 93% מכל החוויות המקוונות מתחילות במנוע החיפוש, מה שהופך את תעבורת החיפוש האורגנית לגביע הקדוש של קידום אתרים.

 

תג Alternate

השימוש בתג alternate נעשה כאשר רוצים להודיע למנוע החיפוש, שיש מספר דפים בעלי תוכן זהה או אלטרנטיבי לדף האינטרנט שבו הוא נמצא כעת, הנבדלים בשפה, ברזולוציה, בהתאמה למכשירים שונים וכדו'

בדרך כלל גוגל יודע לבצע התאמות מסוג זה, אך כאשר מדובר באתר אינטרנט גדול עם המון דפים, זה מסייע לאנדקס אותם ולהימנע מעניינים של תוכן משוכפל.

 

תג קנוניקל

תג קנוניקל נועד לסמן ולהתריע למנועי חיפוש על בעיות שנוצרות עקב דפי תוכן כפולים או דומים, כך שניתן יהיה למזער נזקים שעלולים לקרות עקב תוכן משוכפל. הגדרת תג קנוניקל מסמנת למנוע החיפוש מהו דף האינטרנט המקורי שמועדף לסריקה.

ההבדל בין תג קנוניקל לתג alternate הוא, שהשני נועד לסמן מספר עמודים עם תוכן זהה שמיועדים לעבור סריקה ואינדוקס. לעומתו, תג קנוניקל מסמן דף יחיד שיש לסרוק ולאנדקס.

ההבדל בינו לבין הפניה 301 הוא, שתג קנוניקל מיידע את מנוע החיפוש על הצורך בכל דפי האתר הזהים, להבדיל מהפניה 301, שמאותתת לגוגל על עמוד לא רלוונטי.

השימוש בתג קנוניקל מומלץ במקרים הבאים:

  • מניעת אינדוקס של עמוד תוכן ששוכפל מאתר אחר
  • מניעת אינדוקס של עמודי מוצרים עם תיאורי מוצר זהים והבדלים קלים כמו צבע, מידה וכדו'
  • מניעת אינדוקס של עמוד בתצוגת הדפסה
  • בדרך כלל השימוש בתג רלוונטי לאתר סחר E-commerce עם כמויות גדולות של קטגוריות ומוצרים שעלולים להיות זהים.

 

קישורי אתר Sitelinks

תוספי סייטלינקס נועדו לשפר שיעורי הקלקה ולתפוס יותר "נדל"ן" במנועי החיפוש, אלו למעשה קישורים נוספים שמוצגים בתוצאת החיפוש מתחת לתוצאה של האתר שלנו והם מופיעים מתחתם כתתי נושאים או קטגוריות, עליהם יכולים המשתמשים ללחוץ ולהגיע לדפים נוספים באתר שלנו.

לשימוש בקישורי אתר מספר יתרונות: הם משדרים סמכות ואמינות גבוהה יותר, מגדילים את שיעורי ההקלקה, תפיסת שטח נדל"ן גדול יותר ב- SERP וממקדים את המשתמשים בחיפושים ממוקדים יותר.

 

פרויקט AMP Accelerated Mobile Pages

פרויקט AMP הוא פרויקט ניסיוני של גוגל, שהחל דרכו בפברואר 2016, ומטרתו לשפר את מהירות טעינת האתרים בניידים, וכך להבטיח חוויית משתמש טובה יותר.

יצירת דפי AMP מקצרת משמעותית את זמן הטעינה שלהם, מה שמקטין באופן ניכר את אחוזי הנטישה ומגדיל את מעורבות הגולשים, אך מצד שני, הוא לא מכסה עיצובים דינמיים מתקדמים ולא תמיד תואם את סטנדרט העיצוב שנקבע באתר. פרט לכך, הוא דורש ידע טכני נרחב, ורק מומחים בהטמעת AMP מסוגלים לשלוט בכך ולחלוש על כל המושגים ותצורת ההתנהלות הנדרשת.

 

קריאה לפעולה CTA (Call to Action)

אחד המרכיבים המרכזיים בקופירייטינג הוא הקריאה לפעולה, המכונה גם "הנעה לפעולה", שמגדירה למשתמשים מה עליהם לעשות, ולכן מנוסחת במרבית המקרים בלשון ציווי בנוסח "הצטרף לשירות", "הירשם כעת" וכדו'.

מטרתה של הקריאה לפעולה היא לעורר תגובה מיידית של הגולש, להביא לעלייה בהמרות ולהוביל את הגולשים במסע הרכישה שלהם לשלב הבא.

על מנת להגדיל את יעילותה של הקריאה לפעולה ניתן להשתמש בטכניקות שונות כמו הגבלה בזמן, עיצוב כפתור הנעה ברור ומזמין, שימוש במילות רגש ועוד.

 

יחס הקלקה CTR (Click Through Rate)

יחס הקלקה מודד את היחס שבין כמות הפעמים שמודעה נחשפה לכמות הפעמים שהמשתמשים הקליקו עליה, ומטרתו היא לבחון את מידת הרלוונטיות של המודעה לקהל היעד שהוגדר לה.

פלטפורמות פרסום כמו גוגל, פייסבוק ואינסטגרם מתגמלות מפרסמים על יחס הקלקה טוב באמצעות הפחתת המחיר לקליק במודעה.

 

החזר השקעה ROI (Return On Investment)

החזר השקעה הוא מדד שמציין את יחס שבין עלות הקמפיין לכסף שנכנס כתוצאה ממנו. יחס ROI 1:2 לדוגמה מציין כי עבור כל שקל שהוצאנו החזרנו 2, לעומת זאת יחס של 2:1 מציין כי עבור כל 2 שקלים החזרנו שקל 1 בלבד.

אחד מכללי האצבע בשיווק הוא לשאוף תמיד ליחס חיובי, גדול ככל האפשר באופן קבוע.

ניתן למדוד יחס ROI באופן מובהק בעיקר בניהול קמפיינים ממומנים לאתר סחר, שם מאוד פשוט למדוד כמה השקענו בתקציבי פרסום וכמה מכירות הבאנו כתוצאה מהפרסום. במידה ואתם קוראים שורות אלו ויש לכם אתר סחר שברצונכם להתחיל לקדם באינטרנט, קראו את המאמר שהכנו על קידום חנות אינטרנטית.

מילון המונחים הענק של עולם השיווק הדיגיטלי, חלק שני יפורסם בקרוב...יש למה לצפות-:)

מרגישים שיש לכם צורך בידע נוסף?

צרו קשר עכשיו ונצא לדרך

דילוג לתוכן